Brug Instagram til at markedsføre dig i 2018

Brug Instagram til at markedsføre dig i 2018!

I 2018 har Instagram ændret på en del ting i deres algoritme. Det har for nogen skabt en masse forvirring omkring, hvad du kan gøre for din profils synlighed på Instagram.

Til dig som bliver forvirret over nørd-sproget, så kan du se algoritmen som Instagrams hemmelige opskrift. Algoritmen er altså det du ser, når du åbner din instagram, og scroller ned gennem opslagene. Det er hvad Instagram vælger at vise dig, og i hvilken rækkefølge.

I dette indlæg vil jeg fortælle dig om, hvordan de vigtigste dele af algoritmen fungere.

Forkæl din rækkevide!

Jeg har hele ugen lagt tips og tricks op på Facebook, om hvordan du hjælper dig selv på Instagram.

 

Serien startede med et tip om, at lave minimum ét opslag om dagen, hele ugen. Algoritmen kan godt lide, at du er regelmæssig. Derfor er det væsentlig, at lave regelmæssige opslag.

 

Et andet væsentligt tip, er at få skiftet din virksomheds profil, over til en ”Business profil”. Der går rygter om at disse ”business profiler” bliver favoriseret af Instagrams nye algoritme.

 

Instagramfeed

Lav de bedste opslag!

 

En af de vigtigste dele af et Instagram post, er billedteksten. For at kunne øge din synlighed på din virksomhedsprofil,  skal du laver en relevant billedtekst med relevante hashtags.

Brug derfor hashtags, der relaterer til din virksomhed. Det gør, at din profil dukker op, når folk søger på et hashtag. Det samme gælder med dine billedtekster. Skriv noget der fortæller om din virksomhed, det du laver, eller måske noget du undrer dig over.

 

Selvom Instagram tillader, at du bruger op til 30 hashtags pr. opslag, så er den nye algoritme ikke vild med det. Du må max bruger 5 relevante og konkrete hashtags i hvert opslag. Hvis dit opslag har mere end 5 hashtags, kan Instagram se dette som spam. Dette betyder at dit opslag ikke bliver set af andre end dine følgere og dig.

4 gode råd til din billedtekst:

 

  • Bruge ikke de præcis samme hashtags i alle dine posts, da dette også kan ses som spam. Jeg ved godt at det kan være svært, men bare brug din kreativitet.

 

  • Hashtags i kommentarfeltet, bliver ikke længere set på af algoritmen, så undlad at bruge dem.

 

  • Lad vær med at ændre i din billedetekst i løbet af de første 24 timer, fra du har postet. Dette vil minimere chancerne for, at dit opslag når ud til andre end dine følgere. Dette samme gælder med, at slette og reposte de samme opslag.

 

  • Instagram har gjort, så det ikke længere kun er profiler, som du kan følge, men også tags. Der går rygter om, at det er noget den nye algoritme rigtig godt kan lide! Det betyder, at tags om interesserer dig og relaterer til din virksomhed, ville være gode at gå ind og følge! Videoen herunder viser hvordan 😉

Vær rap på knapperne!

For at øge din synlighed på Instagram, er det vigtigt, at du svarer på de kommentarer, som dine opslag får. Dette skal helst ske inden for 60 min. Svarene skal gerne være fire ord eller mere, ellers kan det igen blive set som spam.

 

Algoritmen ser også på, hvor længe en læser er tilstede på dit opslag. Det vil sige, hvor længe de bruger på at læse billedeteksten, og se på billede.

Det er derfor vigtigt at du skaber nogle ”wow” opslag, som får dine læsere til at stoppe op og læse teksten.  Teksten skal være fængende, men også interessant, og med nok indhold. Du skal have dem til, at bruger længest muligt tid på dit opslag.

Vis hvad du laver på Instagram Historier!

Hvis du ikke allerede gør brug af Instagram historier, så er det en god ide at begynde på det. Jo flere gange en læser ser din historie og interagere med dem, jo bedre chance har du for, at dine opslag bliver vist i deres nyhedsfeed.

Prøv at poste mellem 3 og 5 gange på Instagram Historierne om dagen. Brug gerne nogle af de egenskaber som Instagram historierne tilbyder som f.eks. smileys når du er i et specielt humør, en GIF af en kop kaffe en mandag morgen eller en meningsmåling om hvordan dit publikum har det på den givende dag.

Desuden kan du selv øge din rækkevide ved at sætte et ”lokationstag” på dine historier, så bliver det nemlig muligt for alle dem, der befinder sig i det område, at se din historie, selvom de endnu ikke kender til din virksomhed!

Jeg ved godt at du tænker ”puhhhaaa – det var meget jeg skulle til at forholde mig til!” og bare rolig sådan har jeg det skam også!

Men hvis det nu er det, der ender med til at give dig nye kunder, er det så ikke det værd? Det vil jeg bestemt mene! – Og så er det faktisk ret sjovt når du først er kommet i gang 😉

Er du i tvivl om hvordan du skal gøre dette?

Eller måske du bare har brug for lidt hjælp med at komme i gang med Instagram, så hop ind og bestil en tid til en rådgivningssession, så vil jeg hellere end gerne hjælpe dig! 

Du kan læse mere om mine rådgivningssessioner her  🙂

Du er også mere end velkommen til  følge mig både på Instagram og Facebook 😉

Må jeg hjælpe dig til at få flere kunder ?

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

22499340_1325579920904697_3955320056298243272_o