Gode ben, bolde og bedre tid i hverdagen

Gode ben, bolde og bedre tid i hverdagen

Kender du det at lave et Facebook opslag, men ikke helt vide, hvad der bliver af det, og hvorfor det når derud det gør?

 

Hvad er det egentlig som bestemmer, hvor godt et opslag performer, som det jo hedder på Facebook sprog.

Hvilket jo egentlig bare betyder, hvor mange får set og læst dit budskab?

Hvor mange får klikket på dit link?

Hvor mange havner på din hjemmeside, og hvor mange ender med at købe dit produkt?

 

For det er jo det det hele handler om; jo flere som køber, jo bedre balance i din business, hvilket i sidste ende giver dig bedre tid til alt det du gerne vil.

Bedre tid til at læse den der gode bog, som har ligget for længe på dit natbord.

Bedre tid til at tage en forlænget weekend med den du elsker, med god mad og et godt glas vin.

Eller måske vil du bare allerhelst have luft i hverdagen, til at hente ungerne en time tidligere?

 

Men tilbage til opslaget, for det er jo det, som skal få os hen til den gode vin sammen med kæresten, eller eftermiddags hygge med dine børn.

 

Og her er det så at jeg bringer mænd med gode ben på bane. ( ja undskyld, men der er noget over mænd med gode ben, eller er det bare mig? )

Nemlig, jeg taler om fodboldspillere, og for at det bliver nemt at regne med, så lad os sige vi har 100 spillere, i to rækker af 50, som en lang espalier.

Med dig for enden med dit opslag – bolden.

 

Og lad os så sige at de 100 spillere udgør din følger skare på Facebook.

 

Når så du laver opslaget har du flere ting at spille på, en god tekst, et godt billede til blik fang, måske flere, måske et link til din hjemmeside, måske en video. – Dine værktøjer.

Det er de elementer der udgør dit opslag.

 

Et opslag, der udelukkende indeholdende tekst, smutter lige forbi spillerne uden at de overhovedet ser det.

 

Du kender det godt. Forestil dig, at du sidder med din tlf og er på Facebook. Pegefingeren kører nede fra og op, du passerer et opslag med kun tekst, småt tekst. Ser du det ?

Forestil dig, at du kører forbi et opslag med en video, som starter i det sekund den drøner forbi skærmen, der er bevægelse. Stopper du ? Kører fingeren pludselig oppe fra og ned i stedet?

 

Jo bedre du bruger dine værktøjer, dine materialer og dit håndværk, jo bedre opslag.

 Du skal have dem til at sparke til den bold

 

Så lad os sige at du laver et opslag. Du triller bolden

Den bold vil af sig selv, eller rettere grundet Facebooks algoritmer, trille lige så stille forbi de første 6 spillere. 6 % af dine følgere – det er alt du når af dig selv.

Din opgave er så at få en eller flere spillere til at sparke til bolden, til at interagerer med opslaget. Din opgave er med andre ord at lave så godt et indhold, at der er nogle af de første seks spillere som sparker til den. Det er din opgave at skabe noget som har værdi for dine spillere.

For så får den lidt mere fart, kan trille lidt længere, forbi nogle flere spillere.

Og har du lavet et godt nok indhold, så sparker de også til bolden. Og pludselig er det som om at den ruller helt af sig selv. Og så er det pludselig ikke kun dine 100 spillere, men der kommer flere og flere til. Deres venner og deres venners venner.

 

Nu tænker du måske , ja ja Helena, men jeg kan jo også bare booste opslaget, og trille lige forbi de første 1000 spillere uden at tænke over indhold og værdi.

 

Men så er vi tilbage til vinen og kvalitets tiden.

 

For du skal have dem til at trykke på linket, på køb knappen.

Og det gør de kun, hvis du byder på noget som har værdi for dem. Underholdningsværdi, lærings værdi, økonomisk værdi……..

 

Så kort sagt skal du skabe værdi for dem, for at skabe værdi for dig selv.

Brug dine værktøjer og materialer og skab opslag som arbejder for dig.

 

Håber du kunne bruge det

X

Helena